Słuch fonematyczny to umiejętność rozróżniania najmniejszych elementów mowy - tzn. fonemów. Oznacza to, że dziecko może wyodrębnić z potoku mowy zdania, w zdaniach – wyrazy, w wyrazach – sylaby, w sylabach – głoski, a także uchwycić kolejność głosek w wyrazie. Jest podstawowym elementem prawidłowego rozwoju mowy oraz umiejętności czytania i pisania.
Zaburzenia słuchu fonematycznego są przyczyną trudności w:
-rozumieniu złożonych instrukcji i poleceń słownych,
· zapamiętywaniu i powtarzaniu trudnych wyrazów i dłuższych zdań,
· tworzeniu opowiadań,
· rozróżnianiu wyrazów „podobnych brzmieniowo”.
Przy zaburzonym słuchu fonematycznym najczęściej obserwuje się następujące błędy:
W wypowiadaniu się:
-
mały zasób słów, niegramatyczne wypowiadanie się;
-
trudności w budowaniu zdań,
-
częste wady wymowy;
-
skracanie długości wyrazów.
W pisaniu:
-
zniekształcenia pisowni, niekiedy "zlepki liter";
-
mylenie liter np.: b-p, d-t, g-k, z-s, dz-c, sz-s;
-
trudności w pisaniu wyrazów ze zmiękczeniami, dwuznakami, z głoskami tracącymi dźwięczność;
-
nieprawidłowe różnicowanie głosek: i-j, samogłosek ą,ę w zestawieniu z dźwiękami on, om, en, em;
-
trudności w analizie zdań na wyrazy, wyrazów na sylaby i głoski;
-
łączenie przyimków z rzeczownikami ("wklasie");
-
opuszczanie końcówek i cząstek wyrazów;
-
"zjadanie" liter, zwłaszcza samogłosek, przestawianie ich kolejności
-
przestawianie szyku dyktowanych wyrazów, skreślenia i poprawki;
-
brak znaków interpunkcyjnych lub ich niewłaściwe stosowanie;
-
niski poziom prac pisemnych w porównaniu z wypowiedziami ustnymi;
-
trudności we wszystkich rodzajach pisania: ze słuchu, z pamięci i w przepisywaniu;
-
wolne tempo pisania.
W czytaniu:
-
długo utrzymujące się literowanie utrudniające syntezę sylabową i wyrazową;
-
niewłaściwa intonacja czytanych treści;
-
błędy w czytaniu: przekręcenia wyrazów, pomijanie lub dodawanie innych podobnie brzmiących i zgadywanie;
-
trudności w zrozumieniu przeczytanej treści wynikające z błędów w czytaniu,
-
mylenie znaczenia wyrazów o podobnym brzmieniu;
-
bardzo wolne tempo czytania.
Inne trudności:
-
trudności w nauce języków obcych;
-
kłopoty w uczeniu się pamięciowym: wiersze, ciągi słowne: dni tygodnia, miesiące, tabliczka mnożenia;
-
trudności w nauce gramatyki;
-
nie rozumienie dłuższych wypowiedzi słownych i poleceń nauczyciela, instrukcji;
-
gorsza pamięć słuchowa;
Przykłady ćwiczeń
-
Odtwarzanie struktur dźwiękowych („rytmu”) na podstawie układów przestrzennych – wystukiwanie ułożonego rytmu.
-
Rozpoznawanie układu przestrzennego odpowiadającego wystukanemu „rytmowi”
Stukamy wybrany rytm, dziecko ma wskazać który to szereg. Rozpoczynamy ćwiczenie od układów łatwiejszych i stopniowo wprowadzamy bardziej złożone.
-
Rozpoznawanie „rytmu”
Dziecko ma przed sobą tylko jeden układ klocków. Wystukujemy różne rytmy. Dziecko ma rozpoznać, który układ jest odtwarzany.
-
Rozpoznawanie przedmiotów na podstawie barwy dźwięku.
Przygotowujemy zestaw przedmiotów codziennego użytku, np.: szklankę, kubek, garnek, klocki drewniane, pęk kluczy itp.
Dziecko obserwuje przedmioty, w które będziemy uderzać drewnianą pałeczką, oraz stara się zapamiętać jakie dźwięki wydają. Następnie dziecko mając zamknięte oczy rozpoznaje, o które przedmioty uderzamy ponownie pałeczką.
Inne ćwiczenia -słuch fonematyczny :
-
rozpoznawanie piosenek po melodii, rytmie,
zagadki słuchowe,
-
odtwarzanie rodzaju i ilości usłyszanych dźwięków,
-
lokalizowanie źródła dźwięków,
-
nauka wierszy, piosenek, rymowanek,
-
wyodrębnianie głoski na początku wyrazu,
-
wyodrębnianie ostatniej głoski w wyrazie,
-
wyodrębnianie głoski w środku wyrazu.
-
wyróżnianie pierwszej samogłoski w wyrazie, tworzącą samodzielną sylabę, np. Ala, ucho,
-
wyróżnianie ostatniej spółgłoski wyrazu, np. dom, kot, byk,
-
wyróżnianie pierwszej spółgłoski w sylabie nagłosowej, np. sok, kot, but,
-
wyróżnianie ostatniej samogłoski w wyrazie, np. oko, ryba, koń,
-
wyróżnianie samogłoski w śródgłosie, np. nos, bal.
-
wyodrębnianie wszystkich głosek w wyrazie,
-
podział wyrazów na sylaby,
-
stosowanie wyliczanek sylabowych w grach dziecięcych,
-
synteza sylab ze słuchu,
-
rebusy obrazkowo- sylabowe,
-
wyróżnienie wyrazów w zdaniu,
-
wyróżnianie sylab w wyrazie, najlepiej za pomocą klaskania (jedna sylaba - jedno klaśnięcie), oprócz tego można bawić się w kończenie wyrazów, podajemy pierwszą sylabę, np. ko-, a dziecko dodaje – twica,
-
wyróżnianie głosek w wyrazach- najpierw na początku wyrazu, potem na końcu i w środku. Można użyć do tego obrazków, spośród których dziecko wyszuka obrazki zaczynające się lub kończące na daną głoskę,
-
układanie zdań przez dziecko - wyróżnienie ilości wyrazów patyczkami (patyczki oznaczają słowa),
-
wyszukiwanie rymujących się wyrazów,
-
układanie kilku wyrazów w kolejności od najkrótszego do najdłuższego (a, po, las, okno, lalka)
-
układanie kilku wyrazów w kolejności od najkrótszego do najdłuższego, rozpoczynające się tą samą głoską ( w, wa, wór, wata, wianek...)
-
dobieranie w pary wyrazów, które różnią się tylko jedną głoską (koza- kosa, mama- dama, tata- data, pije- bije, Ala- Ola).
-
podkreślanie czerwoną kredką wyrazów, które "syczą", a niebieską, tych, które "szumią" (sok, puszka, szachy, postój, proszek, ser).