Szkoła Podstawowa 355 im. Jana Wedla

Ćwiczenia słuchu fonematycznego

Słuch fonematyczny to umiejętność rozróżniania najmniejszych elementów mowy - tzn. fonemów. Oznacza to, że dziecko może wyodrębnić z potoku mowy zdania, w zdaniach – wyrazy, w wyrazach – sylaby, w sylabach – głoski, a także uchwycić kolejność głosek w wyrazie. Jest podstawowym elementem prawidłowego rozwoju mowy oraz umiejętności czytania i pisania.

Zaburzenia słuchu fonematycznego są przyczyną trudności w:

-rozumieniu złożonych instrukcji i poleceń słownych,

· zapamiętywaniu i powtarzaniu trudnych wyrazów i dłuższych zdań,

· tworzeniu opowiadań,

· rozróżnianiu wyrazów „podobnych brzmieniowo”.

 

Przy zaburzonym słuchu fonematycznym najczęściej obserwuje się następujące błędy:

W wypowiadaniu się:

  • mały zasób słów, niegramatyczne wypowiadanie się;

  • trudności w budowaniu zdań,

  • częste wady wymowy;

  • skracanie długości wyrazów.

 

W pisaniu:

  • zniekształcenia pisowni, niekiedy "zlepki liter";

  • mylenie liter np.: b-p, d-t, g-k, z-s, dz-c, sz-s;

  • trudności w pisaniu wyrazów ze zmiękczeniami, dwuznakami, z głoskami tracącymi dźwięczność;

  • nieprawidłowe różnicowanie głosek: i-j, samogłosek ą,ę w zestawieniu z dźwiękami on, om, en, em;

  • trudności w analizie zdań na wyrazy, wyrazów na sylaby i głoski;

  • łączenie przyimków z rzeczownikami ("wklasie");

  • opuszczanie końcówek i cząstek wyrazów;

  • "zjadanie" liter, zwłaszcza samogłosek, przestawianie ich kolejności

  • przestawianie szyku dyktowanych wyrazów, skreślenia i poprawki;

  • brak znaków interpunkcyjnych lub ich niewłaściwe stosowanie;

  • niski poziom prac pisemnych w porównaniu z wypowiedziami ustnymi;

  • trudności we wszystkich rodzajach pisania: ze słuchu, z pamięci i w przepisywaniu;

  • wolne tempo pisania.

 

W czytaniu:

  • długo utrzymujące się literowanie utrudniające syntezę sylabową i wyrazową;

  • niewłaściwa intonacja czytanych treści;

  • błędy w czytaniu: przekręcenia wyrazów, pomijanie lub dodawanie innych podobnie brzmiących i zgadywanie;

  • trudności w zrozumieniu przeczytanej treści wynikające z błędów w czytaniu,

  • mylenie znaczenia wyrazów o podobnym brzmieniu;

  • bardzo wolne tempo czytania.

 

Inne trudności:

  • trudności w nauce języków obcych;

  • kłopoty w uczeniu się pamięciowym: wiersze, ciągi słowne: dni tygodnia, miesiące, tabliczka mnożenia;

  • trudności w nauce gramatyki;

  • nie rozumienie dłuższych wypowiedzi słownych i poleceń nauczyciela, instrukcji;

  • gorsza pamięć słuchowa;

 

Przykłady ćwiczeń

  • Odtwarzanie struktur dźwiękowych („rytmu”) na podstawie układów przestrzennych wystukiwanie ułożonego rytmu.

  • Rozpoznawanie układu przestrzennego odpowiadającego wystukanemu „rytmowi”

Stukamy wybrany rytm, dziecko ma wskazać który to szereg. Rozpoczynamy ćwiczenie od układów łatwiejszych i stopniowo wprowadzamy bardziej złożone.

  • Rozpoznawanie „rytmu”

Dziecko ma przed sobą tylko jeden układ klocków. Wystukujemy różne rytmy. Dziecko ma rozpoznać, który układ jest odtwarzany.

  • Rozpoznawanie przedmiotów na podstawie barwy dźwięku.

Przygotowujemy zestaw przedmiotów codziennego użytku, np.: szklankę, kubek, garnek, klocki drewniane, pęk kluczy itp.

Dziecko obserwuje przedmioty, w które będziemy uderzać drewnianą pałeczką, oraz stara się zapamiętać jakie dźwięki wydają. Następnie dziecko mając zamknięte oczy rozpoznaje, o które przedmioty uderzamy ponownie pałeczką.

 

Inne ćwiczenia -słuch fonematyczny :

 

  • rozpoznawanie piosenek po melodii, rytmie,

zagadki słuchowe,

  • odtwarzanie rodzaju i ilości usłyszanych dźwięków,

  • lokalizowanie źródła dźwięków,

  • nauka wierszy, piosenek, rymowanek,

  • wyodrębnianie głoski na początku wyrazu,

  • wyodrębnianie ostatniej głoski w wyrazie,

  • wyodrębnianie głoski w środku wyrazu.

  • wyróżnianie pierwszej samogłoski w wyrazie, tworzącą samodzielną sylabę, np. Ala, ucho,

  • wyróżnianie ostatniej spółgłoski wyrazu, np. dom, kot, byk,

  • wyróżnianie pierwszej spółgłoski w sylabie nagłosowej, np. sok, kot, but,

  • wyróżnianie ostatniej samogłoski w wyrazie, np. oko, ryba, koń,

  • wyróżnianie samogłoski w śródgłosie, np. nos, bal.

  • wyodrębnianie wszystkich głosek w wyrazie,

  • podział wyrazów na sylaby,

  • stosowanie wyliczanek sylabowych w grach dziecięcych,

  • synteza sylab ze słuchu,

  • rebusy obrazkowo- sylabowe,

  • wyróżnienie wyrazów w zdaniu,

  • wyróżnianie sylab w wyrazie, najlepiej za pomocą klaskania (jedna sylaba - jedno klaśnięcie), oprócz tego można bawić się w kończenie wyrazów, podajemy pierwszą sylabę, np. ko-, a dziecko dodaje – twica,

  • wyróżnianie głosek w wyrazach- najpierw na początku wyrazu, potem na końcu i w środku. Można użyć do tego obrazków, spośród których dziecko wyszuka obrazki zaczynające się lub kończące na daną głoskę,

  • układanie zdań przez dziecko - wyróżnienie ilości wyrazów patyczkami (patyczki oznaczają słowa),

  • wyszukiwanie rymujących się wyrazów,

  • układanie kilku wyrazów w kolejności od najkrótszego do najdłuższego (a, po, las, okno, lalka)

  • układanie kilku wyrazów w kolejności od najkrótszego do najdłuższego, rozpoczynające się tą samą głoską ( w, wa, wór, wata, wianek...)

  • dobieranie w pary wyrazów, które różnią się tylko jedną głoską (koza- kosa, mama- dama, tata- data, pije- bije, Ala- Ola).

  • podkreślanie czerwoną kredką wyrazów, które "syczą", a niebieską, tych, które "szumią" (sok, puszka, szachy, postój, proszek, ser).