Szkoła Podstawowa 355 im. Jana Wedla

Marzec 2024 - sala 155

W pierwsze marcowe dni realizowaliśmy temat „Święto kobiet - sławne Polki i ich osiągnięcia”. Zapoznaliśmy dzieci z sylwetkami Polek, które uzyskały sukcesy w różnorodnych dziedzinach: naukowe, sportowe, literackie, artystyczne. Rozmawialiśmy o Wisławie Szymborskiej, Oldze Tokarczuk, Marii Skłodowskiej-Curie, Wandzie Rutkiewicz, Oldze Boznańskiej, Magdalenie Abakanowicz i innych wspaniałych Polkach, które realizowały swoje pasje
i spełniały się zawodowo. Zwróciliśmy uwagę na przypomnienie zasad savoir vivre wobec kobiet i przygotowaliśmy piękne papierowe kwiaty. Nawiązaliśmy także do zawodów wykonywanych współcześnie przez kobiety i przełamywania stereotypów związanych z płcią. Zorganizowaliśmy akcję edukacyjno-czytelniczą dla uczniów kl. I-IV „Czytelnicze BINGO”, która trwała przez cały marzec. Podsumowaliśmy także akcję „Wyżej, dalej, więcej – Świetlicowe Rekordy Guinnessa”, nagradzając zwycięzców dyplomami i grami quizowymi. Znaleźliśmy czas na przygotowanie zdrowych i pysznych owsianych ciasteczek, który zajadaliśmy ze smakiem. Jeden z poniedziałkowych wieczorów zarezerwowaliśmy sobie na świetlicowe kino, do którego zaprosiliśmy „Wzorowych świetliczaków”. Atrakcję tę urozmaicił nam poczęstunek w postaci popcornu i pizzy, która przyjechała cieplutka i pachnąca.

W kolejnym tygodniu towarzyszyło nam hasło „Dźwięki wokół nas”.  Podczas zajęć klasyfikowaliśmy dźwięki na  przyjazne dla ucha oraz te nieprzyjemne, poznaliśmy także definicję hałasu oraz jego wpływ na zdrowie człowieka. Czas ten pozwolił wszystkim na rozwijanie swojej twórczości plastycznej poprzez wykonywanie prac inspirowanych muzyką. Dzieci uczestniczyły
w zabawach dźwiękonaśladowczych takich jak: kalambury oraz tańczyły wybrane układy choreograficzne „Just Dance”. Mimo, iż do Wielkanocy pozostało jeszcze sporo czasu z zapałem przygotowaliśmy kartki świąteczne dla podopiecznych Domu Seniora „Piękny Brzeg”
w Warszawie.

Nucąc piosenkę „Wiosna - cieplejszy wieje wiatr” wkroczyliśmy w trzeci tydzień marca. Przypomnieliśmy sobie wiadomości dotyczące pierwszych wiosennych kwiatów oraz ptaków powracających do Polski z ciepłych krajów. Uczniowie wykonali prace plastyczne techniką mokre
w mokrym z wykorzystaniem akwareli przedstawiające wiosenny pejzaż. Stworzyliśmy świetlicowy Ekoogródek zasiewając miętę, bazylię, pietruszkę i owies w własnoręcznie wykonanych doniczkach. Ponadto, obchodziliśmy „Europejski Dzień Mózgu” podczas, którego dzieci poznały funkcjonowanie i budowę mózgu oraz rozwiązywały łamigłówki, rebusy i zagadki matematyczne. Zorganizowaliśmy również „Dzień Żaby” mający na celu przybliżenie uczniom etapów rozwoju  płazów i ich gatunków. Dzieci uczestniczyły w zabawach ruchowych
i wykonały  „Żaby” z origami. Włączyliśmy się w świętowanie „Dnia Motyla”, oglądając film edukacyjny, bawiąc się z wykorzystaniem chusty animacyjnej oraz tworząc  prace techniką dekalkomanii.

Marzec pożegnaliśmy  tematem „Wielkanocna przygoda”. Każdy uczeń przygotował kartkę świąteczną według własnego projektu, wykorzystując różnorodne materiały plastyczne m. in. pompony, plastelinę, kolorowe papiery. Następnie miał okazję zredagować życzenia oraz zaadresować kopertę. Podczas zajęć poznaliśmy tradycje i obrzędy Świąt Wielkanocnych
w Polsce jak również innych krajach. W naszej świetlicy zagościli z pięknym występem artystycznym uczniowie z młodszych klas zaangażowani w akcję „Raz na ludowo”. Uczestniczyliśmy również w akcji poświęconej patronowi naszej szkoły, z wielkim zainteresowaniem podążaliśmy warszawskim szlakiem Jana Wedla, korzystając z interaktywnej mapy. Dzieci miały okazję w wyjątkowy sposób usystematyzować zdobyte wiadomości poprzez wspólną grę w „Wedlopoly” na SmartTV. Zaangażowaliśmy uczniów do udziału w  konkursie „Czułe Litery: Twórzmy Sensoryczne Słowa Ortograficzne”. 25 marca obchodziliśmy „Dzień Gofra”, samodzielnie przygotowując deser, każde dziecko miało możliwość wybrania spośród licznych dodatków takich jak: borówki, banany, kiwi, bita śmietana, krem czekoladowy swoje ulubione.

Niezmiennie realizujemy projekty edukacyjne „Europa i ja”, „Sztuka. Skąd artyści czerpią inspiracje”, „Kreatywne prace plastyczne”. W ramach ich poznaliśmy szwedzkie, fińskie i duńskie zabawy dla dzieci, dowiedzieliśmy się, że zapach ma wpływ na twórczość artystyczną oraz poznaliśmy nowe techniki plastyczne np. rysowanie patykiem i tuszem.
Kontynuujemy także zajęcia cykliczne: sportowe, „Kartka z kalendarza”, „Gimnastyka umysłu”. 

Wychowawcy świetlicy:
Marta Kozub
Kamila Staroń
Tomasz Łostowski