Szkoła Podstawowa 355 im. Jana Wedla

WSKAZÓWKI DLA RODZICÓW DZIECI Z NIEPŁYNNOŚCIĄ MÓWIENIA

Wskazówki dla Rodziców dzieci z niepłynnością mówienia: 

  • Każde dziecko rozwija się w indywidualnym rytmie;

  • Nie zmuszajcie dziecka do mówienia, lecz zachęcajcie, by z Wami rozmawiało;

  • Nie zwracajcie uwagi na to, że Wasze dziecko mówi niepłynnie, nie upominajcie go;

  • Akceptujcie je takim, jakie jest;

  • Śpiewajcie ze swoim dzieckiem jak najczęściej

  • Do dziecka starajcie się mówić powoli i wyraźnie

  • Okazujcie swojemu dziecku, że jest bezpieczne i akceptowane jednocześnie nadmiernie nie ochraniając je;

  • Zapewnijcie swojemu dziecku stały rytm dnia, eliminując w miarę możliwości pośpiech i zmianę planów

  • Umożliwiajcie swojemu dziecku odpowiednią ilość snu ;

    • „dmuchanie na gorącą zupę”;

    • „nadmuchiwanie baloników”

    • „syczący waż”

    • „ lokomotywa”

    • dmuchanie na piórka, przez słomkę, puszczanie baniek mydlanych, zabawy ze świeczką. Zapewniajcie dziecku spędzanie czasu na świeżym powietrzu;

       

            ZABAWY LOGORYTMICZNE- propozycje zabaw

       

      ( połączenie ruchu z muzyką sprzyja utrwalaniu prawidłowego oddechu, rozwija naturalną wrażliwość słuchową dziecka)

       

      • „Pszczółki” – sala zamienia się w łąkę, a dzieci w pszczółki. Kolorowe krążki to kwiatki. Po usłyszeniu jednego dźwięku(np. bębenka) pszczółki krążą wokół kwiatków, wydając odgłos: bzzzzz, dwa dźwięki oznaczają, że pszczółki siadają na kwiatkach.

       

      • „ Wróbelki”- dzieci- wróbelki fruwają po sali. Pauza przy muzyce oznacza zaproszenie do wspólnej zabawy. Osoba prowadząca zabawę wystukuje rytm na bębenku, wróbelki liczą dźwięki i powtarzają je- „ćwierkają” tyle razy, ile usłyszały dźwięków.

       

      • „ Odgłosy wiosny” – dzieci stoją swobodnie w różnych częściach sali, na umówiony sygnał prowadzącego mówiącego określone hasło dzieci naśladują dźwięki i ilustrują je za pomocą ruchu, np. wiatr szszsz, żaba- kum kum, myszka- pi, pi; konik polny- cyt cyt..., pszczoła bzzzz..; itp.

       

      Ćwiczenia oddechowe i relaksacyjne

    • „ Jestem chmurką” ( trening autogenny)

    osoba prowadząca zabawę spokojnym i cichym głosem czyta dzieciom opowiadanie o chmurce , które jest bardzo przyjemne i odprężające. Dzieci kładą się wygodnie na plecach i słuchają opowiadania. Wyobrażają sobie, że są chmurkami.

     

    Wyobraźcie sobie, że każde z Was jest białą i miękką chmurką. Płyniecie po białym niebie. Przemykacie między ciepłymi promykami słońca. Delikatny wiatr przesuwa Was w różne strony. Na niebie jest mnóstwo chmurek. Między Wami przelatują ptaszki. Płynąc po niebie, widzicie w dole piękny las i rzekę. Ale to wszystko jest na dole...Wy jednak beztrosko płyniecie po niebie...czujecie się radośni i bezpieczni...czujecie się potrzebni i ważni...jest Wam dobrze..

    A teraz otwieracie oczy i przestajecie być chmurkami ...( trening autogenny Schultza w wersji    A .Polender, 1975