Szkoła Podstawowa 355 im. Jana Wedla

Europejski tydzień DYSLEKSJI

W dniach 7 – 11. 10. 2019 r. obchodziliśmy w szkole Europejski Tydzień Świadomości Dysleksji.  W bieżącym roku organizowany był pod hasłem „Nauczyciel bliżej dziecka z dysleksją”. W obchody  zaangażowała się cała społeczność szkolna. Klasy młodsze  wykonywały ćwiczenia, które  miały na celu integrację obu półkul mózgowych. W tym celu wykorzystano metodę Kinezjologii Edukacyjnej Dennisona, która jest systemem umożliwiającym uczniom rozwinięcie ich potencjalnych możliwości zablokowanych w ciele. Przynosi to efekty między innymi w postaci poprawy koncentracji na zadaniach, poprawy koordynacji wzrokowo-ruchowej, wysławiania się, czytania, liczenia, zapamiętywania cyfr, pisania, zwiększania zdolności manualnych. Klasy starsze razem z wychowawcami oglądali film „Dysleksja” z serii Nie zamykaj oczu. Film opowiada historie dzieci w różnym wieku i z różnym rodzajem dysleksji rozwojowej pokazując ich życie i perypetie związane z nauką i funkcjonowaniem w społeczeństwie szkolnym. W klasie 5i nauczyciel wspomagający oraz wychowawca klasy przeprowadzili na godzinie wychowawczej lekcję pod tytułem „Dyslektycy są wśród nas”. Celem zajęć było przybliżenie uczniom pojęć: „dysleksja rozwojowa” oraz „terapia”, a także uświadomienie problemów w nauce ich rówieśników z dysleksją. Na lekcjach plastyki powstały karykatury sławnych osób z dysleksją. W świetlicy przeprowadzone zostały warsztaty usprawniające percepcję wzrokową, słuchową oraz motorykę małą. Do obchodów Europejskiego Tygodnia Dysleksji przyłączyła się również nasza szkolna biblioteka. W ramach  obchodów wykonana została gazetka poświęcona problemowi dysleksji na przykładzie wielkiego pisarza, Andersena. Podczas przerw były puszczane filmy o dysleksji i Andersenie oraz baśnie. Przeprowadzono lekcje poświęcone temu wielkiemu twórcy zmagającemu się z dysleksją oraz warsztaty dla dzieci ze świetlicy. Uczennice z klas piątych czytały dzieciom z oddziałów zerowych utwory Andersena. Na zajęciach terapii pedagogicznej poruszane było zagadnienie dysleksji jako specyficznej trudności w nauce czytania i pisania u uczniów, pomimo stosowania standardowych metod nauczania. Psycholog szkolny Zofia Czaplińska przeprowadziła konsultacje dla nauczycieli pod tytułem : „Jak czytać opinie”. Z tej okazji została przygotowana gazetka znajdująca się na holu głównym szkoły oraz ulotka informacyjna. W gazetce można było znaleźć wskazówki do pracy dla rodziców dyslektyków. Zostały przybliżone również wybrane postacie znanych osób z dysleksją. W ulotce zainteresowani rodzice i nauczyciele mogli przeczytać o symptomach ryzyka dysleksji, dysortografii i dysgrafii w wieku przedszkolnym i szkolnym. Klika porad, adresów, wskazówek ogólnych jak pomóc dziecku oraz jakie kroki podjąć, gdy zaobserwujemy oznaki ryzyka dysleksji.

Małgorzata Wojtaszewska

Monika Kmiecik